ساخت انیمیشن کامپیوتری، استدیو مکس، نرم افزارهای بازی سازی و طراحی 3 بعدی

ساخت انیمیشن کامپیوتری، استدیو مکس، نرم افزارهای بازی سازی و طراحی 3 بعدی (http://3d.harferooz.com/index.php)
-   مشاهیر، شخصیت های مطرح و کمپانی های بزرگ انیمیشن (http://3d.harferooz.com/forumdisplay.php?f=254)
-   -   پرسش و پاسخ با استاد حمید بهرامی (http://3d.harferooz.com/showthread.php?t=347)

3dman 03-06-2010 04:45 PM

پرسش و پاسخ با استاد حمید بهرامی
 
حمید بهرامی متولد سال 1351 در خرمشهر است. در سال 1370 از مدرسه هنرهای زیبا و در سال 1374 با مدرک کارشناسی ارشد نقاشی از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد . در سال 1376 به عضویت کلاغ سفید درامد . از سال 1376 تا 1384 مشغول تدریس در خانه کاریکاتور بود . در سا 1381 یکی از مدرسان هیئت دانشگاه جهاد ، مدرسه ی انیمیشن شد . در سال 1382 پایه گذار استودیوی انیمیشن بامداد در تهران شد و در همان سال یکی از اعضای استودیوی انیمیشن مورچه در امارات شد. حميد بهرامی برخلاف هادی حيدری و بزرگمهر حسين‌پور کمتر برای عموم شناخته شده است چون علاوه بر اينکه علاقه‌ای به کار مطبوعاتی ندارد، در شرکت انيميشن‌سازی‌اش هم ـ که همراه فائز عليدوستی آن را اداره می‌کند ـ بيشتر مشغول ساختن آگهی‌های تلويزيونی‌ست و معمولا نامی از او جايی ديده نمی‌شود و به‌همين خاطر مجلات غيرتخصصی هم ترجيح می‌دهند سراغ آدم‌های معروف‌تری بروند تا يک انيماتور بی‌نام و نشان که نه چشم‌های آبی رنگی دارد و نه چهره‌ای که به‌درد بيلبوردهای وسط اتوبان بخورد.
بدون شک او از بهترین های کاریکاتور و انیمیشن در ایران است.



- ضمن سلام وتشکر از استاد، کارهای شما همش عالیه ولی خودتون از کدوم بیشتر خوشتون میاد...
به صورت تقریبی تمام کارهایی که در بخش Cartoon وب سایتم وجود دارند رو دوست دارم مخصوصا کاریکاتور «دومینوی زندگی» که برای هشتمین دوسالانه کاریکاتور تهران اجرا کردم.

- لطفاً نرم افزارهای رایج در این رشته را
فقط نام ببرید
برنامه های حرفه ای انیمیشن 2D عبارتند از:
1- Toonz
Cambridge Animation Animo -2
Retas Pro -3
) Aura -4که در حال حاضر با عنوان TVPaint شناخته میشه)
ToonBoon Studio -5
Flash -6
After Effects -7

- برای تقويت اجرا چه کارهايی بايد انجام بديم؟
مهمترین عامل در بالا رفتن کیفیت اجرا تمرین و ممارست در استفاده از ابزار مورد علاقه می باشد. هر هنرمندی در تولید اثر هنری خود با ابزار خاصی کار می کند و ترجیح می دهد که با همان ابزار کارهای نهایی خود را اجرا کنه اگر شما به عنوان مثال ترجیج می دهید از آبرنگ یا اکرلیک در کارهاتون استفاده کنید هیچ راه حلی بجز استفاده زیاد از این ابزار ندارید. بعد از مدتی به این نتیجه می رسید که راحت تر از قبل توانایی کنترل ابزار خود را به دست آورده اید و در نهایت از نتیجه کار راضی تر خواهید بود.

-
خواهشا راجع به طراحی کانسپت توضیح بدین؟
و اینکه منظور از اصل بودن کارها برای شرکت در برخی مسابقات چیست؟
ترجمه concept عبارت است از «فکر – عقیده – تصور کلی – ایده و مفهوم امور عینی»
در فرهنگ کاربردی ما از concept به همین معانی استفاده می شود به عنوان مثال شما دارای موضوعی ذهنی هستید که برای تبدیل کردن این موضوع ذهنی به تصاویر قابل درک عینی، شروع به ایجاد طرحهایی می کنید که ماهیت ذهنی شما را به بهترین شکل ممکن به بیننده منتقل می کند و در این پروسه زمان، مکان، شکل فضا و ماهیت داستان را به تصویر می کشید. با تولید این گونه طرحها شما تبدیل به هنرمندی با عنوان concept Artist و یا Artist Visual developer خواهید شد. 2 – یعنی اینکه کار پرینت نباشه.

-
در مورد نوع نگاه در طراحی توضیح بدید؟
شکل و جنس نگاه کردن یک طراح بسیار متفاوت است نسبت به کسی که صرفا در جهت دیدن یک موضوع و یا سوژه اون رو برانداز می کند. این سئوال نکته بسیار مهمی در خودش داره که اگه کسی بتونه اون رو کنترل کنه به نوع نگاه یک طراح نزدیک می شه. اصولا وقتی شما به یک سوژه نگاه می کنید در گام اول باید اون سوژه رو با تمامی خطوط ارتباطی با سایر عناصر تصویر آنالیز کنید. یعنی خیلی کلی سوژه رو مورد مطالعه قرار بدهید – در نگاه اول ارتباط سوژه با سایر سطوح کناری و پرسپکتیو و خطوط اصلی سوژه رو باید بتونید کشف کنید و از پرداختن و دیدن جزئیات صرف نظر کنید.
بعد به نسبت دستوری که از سمت سوژه به شما داده می شه یا اینکه تصمیمی که خودتون ابتدا به ساکن می گیرید باید اولین خط رو روی کاغذ ایجاد کنید این اولین خط می تونه یکی از خطوط مرزی شکل باشه یا اینکه می تونه خط کنش «خطی که حرکت شکل رو تعریف می کنه» باشه بنابراین هر طراحی بنا به سلیقه و درک خودش از فرم ابتدا با خطی شروع می کنه که ممکن است طراح دیگه از اونجا کار خودش رو شروع نکنه.
نکته خیلی مهم اینه که نگاه کل گرایانه نسبت به شروع طراحی داشته باشید و سپس به تدریج جزئیات رو ببینید و به طرح خودتون اضافه کنید.

- شما تو اتود زدن فوق العاده اید و تو اجرا هم همینطور .من یکی اتودهام بد نیست و لی اجرا هام فاجعه میشن .بهتر بگم وقتی با مداد کاراکتر هایه کارتونی میکشم خیلی راحت و روان کار میکنم نتیجه کارمم خوب میشه ولی اگه بخوام همونا رو با آبرنگ و روان نویس رو فابریانو اجرا کنم خیلی ضعیف و با خطوطی شکننده در میاد. چی کار کنم؟
- این کار کشتی گیر ها رو با چه تکنیکی کا کردید؟ چطوری رنگهاتون با هم قاطی نشدند؟
- شما تو بعضی کار هاتون هاشورهای بلند میزنید!چطور این هاشورها با طولی به این بلندی اینطور منظم در میاد؟
- استاد شما آناتومی رو به خوبی میشناسید و روش اغراق میکنید. این قابلیتو چطور کسب کردید؟
- به حرکات و رفلکس های بدن جانداران و همینطور نور و سایه تسلط کامل دارید .چطور میشه به این تسلط و مهارت رسید!البته یکی از دوستان که به شما هم رشته بوده میگه شما همیشه و در همه حال مشغول طراحی بودید!!!
- مشکل شما مشکل همه هنرمندانی است که هنوز نتونستن راه حل مناسبی برای حفظ خصوصیات خط هاشون با وسایلی غیر از مداد پیدا کنن. من هم همین مشکل رو داشتم هر چند که همین حالا هم در برخی موارد اتودهای کارهامو به اجرای اونها ترجیح می دهم برای حل این مسئله باید ابزاری رو انتخاب کنید که بتونن حس خطهای مدادی شما رو در خودشون حفظ کنن من برای این کار خودکار مشکلی رو انتخاب کردم و همچنین رنگ اکلین رو بیشتر به این دلیل که ماهیت خطها و هاشورهام رو نمی پوشاند. در تکنیک اجرایی جدیدم «فتوشاپ» این مسئله به راحتی قابل کنترله یعنی همون طرح مدادی رو اسکن می کنم بعد کنتراست خطوط رو بالا می برم و بعد از اون لکه رنگهای غیرپوششی رو به طرحم اضافه می کنم. در برخی موارد هم به صورت عمدی با لکه های پوششی هاشورها و خطوط زیرین رو از بین می برم.
بنابراین ابزارتون رو عوض کنید ببینید چه نتیجه ای حاصل خواهید کرد.
- کار کشتی گیرها رو دقیقا با همان تکنیک خودکار مشکلی و رنگ اکلین اجرا کردم.
- نحوه کنترل هاشورها ربط مستقیمی به تمرین شما در این زمینه داره و همین طور عادت دست شما در حرکت به جهات مختلف و تنها راه حل «زیاد طراحی کردن و هاشور زدنه»
- طراحی آناتومی برای من مبحث بسیار جذابیه به دلیل تنوعی که در فرم و حرکت و نور و سایه داره. مطمئنا تنها راه حل زیاد طراحی کردن از روی مدل و شناختن جزئیات آناتومی بدن انسان و حیوانات است. شما بعد از مبحث شناسایی آناتومی به صورت دلخواه در اون اغراق کنید و در خیلی موارد آناتومی همراه با اغراق از اصل موضوع جذابتر می شه.

-
با عرض سلام وتشکر از استادبهرامی ، 1- انیمیشن های ساخته شده توسط شماروازکجامیشه پیداکنیم. 2- چراچندنفری که الان تو ایران در حیطه انیمیشن فعالن همش از کارهای کمپانی پیکسار الگو می گیرن مگه کارهای استاد زرین کلک یا اراپیک باغدارسیان که سالها پیش تو کانون و با تکنیک دوبعدی ساخته شدن چه چيزیشون کمتره....به نظر من که از نظر ایده و اجرا بهترن.
- فعلا جای خاصی برای اینکه بتونید اونها رو در ایران پیدا کنید سراغ ندارم شاید آرشیو جشنواره پویانمایی تهران.
-
نمی دونم شما بر اساس چه شواهد و قرائنی به این نتیجه رسیدید که همه تولید کنندگان ایرانی از پیکسار الگوبرداری می کنند. هر چند که نزدیک شدن به الگوهای پیکسار می تونه نویدبخش ارتقاء سطح کیفی تولید انیمیشن 3 بعدی در ایران باشه.
اصولا هر شخص و یا گروهی بتونن انگیزه تولید کردن انیمیشن رو نزد علاقمندان و دست اندرکاران بالا ببرند، قابل احترام هستند چه استاد زرین کلک و استاد باغداساریان و چه پیکسار و ...

-
اگر می شود مراحل تولید یک فیلم انیمیشن را نام ببرید؟
- فیلم نامه – استوری بورد – لی اوت – انیمیت – بک گراند – کامپوزیت – تدوین – صدا و خیلی چیزهای دیگه که در مقال این مبحث نمی گنجد.

- من
به شدت برای طراحی استوری بورد نياز به کمک دارم.اگر سايت و يا کتاب خوب سراغ داريد معرفی کنيد.
- موضوع این کتاب درباره ویژگی های تولید استوری بورد برای فیلم – تلویزیون و انیمیشن است
The Art of the storyboard
«هنر استوری بورد» «نوشته جان هارت» John Hart

- لطفا چند کتاب مفید به فارسی یا زبان انگلیسی جهت فراگیری انیمیشن های ذو بعدی و سه بعدی؟
-
Encyclopedia of Animation The techniques
– دایره المعارف تکنیکهای انیمیشن نوشته ریچارد تایلور Richard Taylor

The Animator’s work book
- ورک بوک انیماتورها نوشته تونی وایت Tony white

The Animation Book
- کتاب انیمیشن نوشته کیت لی بورن Kit Lay Bourne

-
می خواستم چند تا کتاب طراحی معرفی کنید که بشه از کشورهای دیگه تهیه شون کرد؟
کتابهای مختلف و بسیار متنوعی در زمینه آموزش طراحی وجود داره که نهایتا تمامی اونها دارای آموزش اصول به صورت همسان می باشند. برای فراگیری طراحی از روی کتاب لازم نیست خودتون رو خیلی برای تهیه کردن عنوان کتاب از خارج کشور به زحمت بیندازید من معتقدم همون کتابهای آموزشی داخلی، کفایت می کنه.
چند سال پیش یک کتاب خوب در ارتباط با آموزش طراحی خوندم که شیوه آموزش اون برام جالب بود عنوان این کتاب شیوه طراحی با سمت راست مغز بود که متاسفانه هم اسم مولفش رو فراموش کردم و هم اسم انتشاراتی این کتاب رو، توصیه می کنم این کتاب رو بخونید.
در هر صورت اگر مایل هستید کتاب طراحی از خارج تهیه کنید بهترین راه رجوع به سایت Amazon.com می باشد که با نوشتن عنوان یا محتوای کتاب مورد نظر به انبوهی از کتابهای موجود در بازار دنیا دسترسی خواهید داشت. مثلا در بخش search Books این وب سایت عنوان Subject Drawing را وارد کنید تا با هزاران عنوان کتاب در ارتباط با طراحی مواجه شوید.

-
استاد شما واسه تمرین طراحیه واقعی و طبیعی رو توصیعه میکنید یا فانتزی و کارتونی؟
- هر دو در کنار هم

-
اولا میخواستم بدونم شما برای بسط دادن یک ایده و در واقع یک فرم به یک طرح اولیه برای ساخت انمیشن از چه روشی استفاده می کنین ؟
دوم اینکه برای ساخت انمیشن هاتون بیشتر از چه فضاها و سناریو هائی کمک می گیرید؟
- اگر قرار باشه خیلی بی واسطه شروع به کار بکنم ترجیح می دم ابتدا فضا و کاراکتر رو کشف کنم سپس بر اساس کاراکتر و فضا خط داستانی رو طراحی کنم یعنی اول یه دگمه پیدا می کنم بعد براش یه کت می دوزم
- فضاهای سورئالیستی که در اون ماهیت بی زمانی و بی مکانی احساس بشه

-
من وقتی کار هامو بدون رنگ و دستی اجرا میکنم خوب در میاد ولی رنگ آمیزیم ضعیفه ولی با فوتوشاپ هم چون اشتباهات برگشت پذیره کارای رنگیم خوب در میاد .چیکار کنم که با آبرنگ .......مداد رنگی ووووووو بتونم خوب رنگ آمیزی کنم؟
یه سوال دیگه چطور میتونم کادر و نما رو خوب درک کنم و بفهمم کاراکترها و موضوع کارمو از چه نمایی اجرا کنم و بتونم از هر نمایی ...زیر +بالا+گوشه+چپ+...........اونو اجرا کنم؟
- برای کشف هر تکنیک ابتدا باید ابزار اون تکنیک رو فراهم کرد و سپس به صورت افراطی از اون ابزار استفاده کرد این تنها راه حل موجوده، البته بد نیست کتابهایی رو هم راجع به تکنیک مورد علاقتون مطالعه کنید این مطالعه می تونه زمان فراگیری رو برای شما کوتاهتر کنه
- در کتابهای آموزشی هنرهای تجسمی بخشهایی در ارتباط با ترکیب بندی وجود داره که خوندن این بخش ها به بالا رفتن درک کلاسیک شما از ترکیب کمک می کنه، همچنین دیدن کتابها و مجلات.
عکاسی و دقت در دیدن کادربندی در سینما و ندیدن سریالهای تلویزیونی 90 قسمتی

-
ستاد ببینید من میخوام طراحی کارتونیمو قوی کنم از کجا باید شروع کنم؟
کاغذ و مداد بردارم برم تو طبیعت بیجان و اجسامو طراحی کنم ؟
یا از رو عکس بکشم
یا کپی برداری کنم؟
یا اینکه بافت ماهیچه ای رو کار کنم؟
یا حیواناتو طراحی کنم؟
یا اصلا تو یه اتاق بشینم و خیالی یا فانتزی اتود بزنم؟
- اگر قرار طراحی کارتونیتون بهتر بشه می تونید گزینه آخر رو انجام بدهید ولی فراموش نکنید تمامی موارد بالا می تونن به بهتر شدن کیفیت طراحی شما کمک زیادی بکنند.

-
می خواستم بدونم به عنوان طراح کاراکتر چه نکاتی را باید رعایت کرد ؟
- باید بتوانید معیار شخصیتی و ظاهری کاراکترها رو به زبان تصویری ترجمه کنید این نکته به شناخت شما از اصول و قواعد چهره شناسی، روانشناسی تصویری و تیپ شناسی دارد. همچنین شناخت معانی رنگ نیز می تواند به شما کمک شایانی کند.

-
سلام آقای بهرامی
1- بهترین نرم افزار برای طراحی کانسپت چیه؟
2- چه جور قلم نوری ای برای شروع کار کردن طراحی دیجیتال خوبه که در عین حال حرفه ای و راحت و روون هم باشه؟ و حدودا قیمتش چه قدره؟ ...
3- برای درک درست حرکت و تقویت قوه ذهنی برای طراحی فیگوراتیو چه متدهایی پیشنهاد میکنین؟
متشکرم
1 – Photoshop – Painter
2 – من فقط قلمهای Wacom رو امتحان کردم
3 – ابتدا توانایی های طراحی عینی را در خود پرورش دهید مطمئن باشید اگر در طراحی عینی خبره شوید در طراحی ذهنی نیز به نتایج خوبی خواهید رسید.


-
من بصورت تجربی کاريکاتور ميکشم ولی طراحی ضعيفی دارم منتها ايده يابی خيلي قوی دارم همينه ايده خودم را پيدا ميکنم در طراحی ان مشکل دارم ازکجا شروع کنم
- سعی کنید طراحی کردن را به یک برنامه روزانه یا هفتگی تبدیل کنید حتی اگر سوژه کاریکاتور در ذهن ندارید باز هم طراحی کنید، موقعیتهایی را فرض کنید و سعی کنید آن موقعیتها را به تصویر بکشید.

-
لطفا راجع به استفاده از قلم نوری در
طراحی و کاريکاتور توضيح بفرماييد.
- قلم نوری وسیله ایست که تمام قابلیتهای یک Mouse را دارد و بیشتر برای طراحی کردن و رنگ آمیزی در فضای برنامه های گرافیکی مورد استفاده قرار می گیرد.
این وسیله می تواند نقش یک قلم مو یا مداد را در فضای مجازی Software به خوبی بازی کند.

-
میخواستم بدونم آیا برای طراحی فیگور، طراحی از روی عکس ایرادی داره؟ یا شما پیشنهاد میکنین اصولا همه طراحی ها از روی مدل زنده باشه؟ (با توجه به اینکه عکس از مدل زنده دم دست تره!)
- من توصیه می کنم که از هر بهانه ای برای طراحی کردن استقبال کنید این بهانه ها می توانند مدل زنده باشند یا عکس یا آینه (طراحی از خود) یا کپی برداری از روی کارهای استادان بزرگ نقاشی و یا طراحی ذهنی.

-
ايده‌هاتون رو از كجا كشف مي‌كنيد؟
- هر جایی که امکان کشف یک ایده رو بتونه فراهم کنه، ورق زدن کتاب یا خواندن یک متن، دیدن تصاویر از تلویزیون و دقت در اتفاقاتی که هر روز در طرافمان در حال وقوع هستند.




منبع:irancartoon


اکنون ساعت 03:19 PM برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3 می باشد.

Powered by vBulletin Version 3.8.12 by vBS
Copyright ©2000 - 2022, Jelsoft Enterprises Ltd.

Free Persian Language By Harfe rooz Ver 3.0