موتورهای بازی
موتورهای بازی در حقیقت مؤلفه ی نرم افزاری و اصلی هر بازی کامپیوتری و ویدئویی و هر برنامه ی تعاملی است که محتوای گرافیکی بی درنگ تولید کند . موتوربازی یک سری از تکنولوژی های اساسی را مهیا میسازد و همچنین فرایند توسعه را تسهیل میکند و در بعضی مواقع بازی را قادر میسازد تا به گونه ای ساخته شود که به صورت چند زیرساختاری (مستقل از زیرساختها مثل سیستم عامل) و بر روی کنسول های بازی و کامپیوترهای رومیزی اجرا شود. تواناییها و قابلیت های اساسی که توسط موتوربازی در اختیار قرار میگیرد شامل یک تفسیرکننده برای گرافیک های دو بعدی و سه بعدی و موتور فیزیک و کاشف برخورد و صدا و پردازشگر اسکریپت و انیمیشن و هوش مصنوعی و قابلیتهای شبکه ای و یک نمودار صحنه میباشد. موتورهای بازی را بعضی اوقات با نام میان افزار بازی نیز میشناسند. بعضی از موتورهای بازی به جای کلیه قابلیت هایی که مورد نیاز یک بازی کامپیوترای است تنها قابلیت رندرینگ بیدرنگ سه بعدی را مهیا میسازند. این موتورها به توسعه دهنده ی بازی اجازه می دهند که بقیه توانایی ها و قابلیت های مورد نیاز را فراهم نموده و مجموعه را تکمیل نماید که میتوان آنها را از بین اجزای میان افزار بازی های دیگر انتخاب نمود . این نوع از موتورها اغلب با نام های دیگری مانند موتور گرافیکی یا موتور رندرسازی و یا موتور سه بعدی نیز شناخته میشوند. امروزه بسیار بر روی موتورهای بازی و اجزای سازنده ی آنها کار میشود و این امر باعث شده تا بین قسمت هایی مانند کارهای هنری و طراحی مراحل و رندرینگ و اسکریپ نویسی شکاف عمیقی ایجاد شود. به زبان ساده این امر باعث شده تا کارها تخصصی تر شود. امروزه در تیمهای بزرگ توسعه بازی های کامپیوتری و ویدئویی نسبت هنرمندان به برنامه نویسان ۴ به ۱ میباشد و این یک امر عادی به شمار می آید . امروزه موتورهای بازی در زمره پیچیده ترین برنامه های کامپیوتری هستند که تا به حال ایجاد شده است . توسعه موتورهای بازی امروزه یکی از محبوب ترین پروژه ها در میان علوم کامپیوتری می باشد و افراد بسیاری از دانشجویان و علاقمندان و توسعه دهندگان بازی های کامپیوتری به این موضوع می پردازند . از ملزومات توسعه موتورهای بازی داشتن دانش بسیار در طیف وسیعی از علوم مانند هندسه و تئوری رنگها و محاسبات می باشد. بسیاری از افراد بطور مشتاقانه و غیرحرفه ای به این رشته می پردازند و از این کار لذت می برند ضمن اینکه محصول خود را به صورت منبع باز در اختیار بقیه می گذارن د. “فضای کریستالی ” یک موتوربازی رایگان است که به صورت منبع باز و چند زیرساختاری عرضه میشود و از محبوبیت خوبی نیز برخوردار است. گرافیک کامپیوتری به طور کلی و رندرینگ و انیمیشن به طور خاص ، نیاز به پیش زمینه ی قوی در ریاضیات و الگوریتم های کامپیوتری دارد . الگوریتم های رندرینگ نیاز به دانش در زمینه ی هندسه ی نسبی و انعکاسی و جبرخطی و انواع مدل های نور و رنگ دارد . انیمیشن نیازمند درک خوبی از ریاضیات پیوسته دارد . انیمیشن های خوب نیاز به گونه هایی از مدل های فیزیکی برای نمایش تاثیر نیروی جاذبه و نیروی تعاملی اشیا نیز دارد.
|