26-05-2010, 02:03 PM | #1 |
(کاربر باتجربه)
تاریخ عضویت: May 2010
نوشته ها: 113
|
تاریخچه انیمیشن
میل حرکت دادن به اشیا و نقاشی ها به قدمت خود هنر باز می گردد . بشر اولیه با ترسیم شکارچیانی که با حرکت نیزه در تعقیب گراز وحشی هستند در دیواره ی غارها تلاش کرده است تا توهم حرکت را با نشان دادن گرازی که چندین پا دارد به آیندگان انتقال دهد . نقاشی های خدایان و قهرمانان روی گلدان های دوران باستان و کتیبه های روم با جنگجویان در حال نبرد ، و ارابه هایی که با اسبان بسته شده بر روی آنها چهار نعل در حال دویدن هستند ، نیز جستجوی انسان برای ثبت مراحل مختلف حرکت بوسیله ی تصاویر ایستا را نشان می دهند . در قصه های پریان و داستان های فولکور ، داستان هایی درباره ی تصاویری که زنده می شوند ، پیدا می شود . اما فقط در قرن نوزدهم ، یعنی سال هایی که منجر به اختراع سینما شد ، پویا نمایی تصاویر امکان پذیر گردید . اما قبل از هر چیز ببینیم انیمیشن سه بعدی چیست ؟ اغلب شکل های فیلم سازی بصورت انیمیشن یا فیلم سازی تک کادری ، عمدتا از طریق کشیدن تصاویر دو بعدی بر روی سل ، در صورت امکان بر روی شیشه و یا مستقیما بر روی خود فیلم بوجود می آیند . ( سل ورقه های شفافی است که بر روی نقاشی های پس زمینه قرار می دهند و از نقاشی های روی آن فیلمبرداری می کنند ) اما در انیمیشن سه بعدی از عروسکهای مفصل بندی شده یا مدل هایی که درون آنها اسکلتی قابل حرکت وجود دارد ، بصورت تک کادری فیلمبرداری می کنند . این عروسک ها از پلاستیسین یا خمیر مدل سازی ، پارچه یا لاتکس ساخته میشوند و در صورتی که انیمیشن کامپیوتری در میان باشد این مدل ها در کامپیوتر و با استفاده از نرم افزار های خاص طراحی و ساخته می شوند . البته بطور کلی سینما یک توهم بصری است و شاید بتوان گفت در ارتباط با شعبده بازی در چشم که به آن پدیده ی تداوم یا persistence of vision میگویند ، استفاده میکنند . در میان بسیاری از پیشگامان این هنر در اروپا و امریکا که روش های ثبت تصاویر زندگی واقعی را کشف کردند و سعی نمودند حرکت را تجزیه و عین آن را بوجود آورند ، ولیام هنری فاکس تالبوت (William Henry Fox Talbot) انگلیسی را نام برد که برای ثبت تصاویر دوربین روشی بنام kamera Obskura را ابداع کرد . بعد از او می توان از ایدویرد مایبریج (Eadweard Muybridge) یاد کرد که در سال 1872 مطالعات درباره ی انسان و حیوان را آغاز کرد .او این حرکات را در جلوی یک پرده ساده اما درجه بندی شده ، عکسبرداری کرد . در این عکس ها حرکت ها در چند ثانیه ثبت شده ، که حرکاتی که چشم قادر به دیدن آن نیست را آشکار می کند . به عبارت دیگر نکات پیچیده درباره ی مراحل یک حرکت فیزیکی از جایی به جای دیگر را روشن می سازد . در سال 1880 مایبریج یکی از مهمترین آزمایشهای خود را انجام داد و با استفاده از 24 دوربین که در طول مسیر یک زمین مسابقه ی اسب دوانی کاشته بود ، از اسبی که در حال دویدن بود ، از طریق سیم کشی به محل هر دوربین ، عکسبرداری کرد . عکس هایی که به این ترتیب مایبریج از اسب ها ، سگ ها و انسان های برهنه گرفت ، قطعا به انیماتورهای نسل بعد کمک های شایانی کرد . آزمایش ها و تکنیک هایی که برای نور در عکسبرداری بعمل آمد منجر به ابداع دستگاه های متنوعی مانند استریوسکوپ stereoscop شد . در این دستگاه از دو تصویر استفاده شده است که کمی باهم فرق دارند و برای ایجاد توهم بصری سه بعدی استفاده می شده است . دستگاه بسیار عالی دیگر فانوس جادو یا Magic Lantern بود که در آن از در اسلاید های ترکیبی استفاده می شد تا قسمت هایی از تصویر بتواند حرکت کند . در این سالها تعدادی اسباب بازی نوری هم به بازار آمد که برای ایجاد توهم حرکات زنده طراحی شده بودند . قدیمی ترین و ساده ترین آنها که در سال 1825 بوسیله ی دکتر جان آیرتون در پاریس ابداع شد تومتروپ thaumatrope نام داشت. این دستگاه یک صفحه ی مدور مقوایی است که در یک طرف آن تصویر یک قفس ، و در طرف دیگر پرنده ای نقاشی شده . نخ هایی به دو طرف صفحه ی مدور متصل است که با پیچیدن و کشیده نگه داشتن آنها ، صفحه به دور خود می چرخد و با شل کردن نخ ها آنچنان با سرعت به دور محور نخ ها می چرخد که بنظر می رسد پرنده داخل قفس رفته است. ویرایش توسط 3dman : 23-06-2010 در ساعت 09:06 PM |
برچسب ها |
تاریخچه انیمیشن |
کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان) | |
|
|
War Dreams Super Perfect Body Scary Nature Lovers School Winner Trick Hi Psychology Lose Addiction Survival Acts The East Travel Near Future Tech How Cook Food Wonderful Search Discommend
Book Forever Electronic 1 Science Doors The Perfect Offers Trip Roads Travel Trip Time Best Games Of Shop Instrument Allowedly