قدیمی 31-05-2010, 12:08 AM   #1
(کاربر باتجربه)
 
تاریخ عضویت: May 2010
نوشته ها: 113   (نمایش پست ها)
تشکر: 0
17 بار در 17 پست از ایشان تشکر شده است
Not Ranked  0 score     
Icon17 اصطلاحات رایج در دنیای انیمیشن

بعضی از اصطلاحات رایج در دنیای انیمیشن (برخی از این اصطلاحات در تاپیک های دیگه بصورت مفصل تر بحث شده و یا بزودی خواهد شد):
قبلش اینو بگم که در دسته بندی نرم افزارهای انیمیشن ، نرم افزارهایی در این در این دسته بندی قرار میگیرن که بتونن قابلیت پشت سر هم گذاشتن تصاویر رو در درون برنامه داشته باشن، در غیر این صورت جزو دسته بندی برنامه های گرافیکی قرار میگیرن.
  • انیمیشن وب (Web animation) : به صورت تخصصی به دسته ای از انیمیشن ها گفته میشه که مخصوص استفاده در اینترنت هستند. مهمترین ویژگی این نوع انیمیشن ها، حجم و اندازه ی کم، پالت رنگ معمولا 256 رنگ، و قابلیت دستور پذیری و برنامه ریزی در بطن انیمیشن هستند که کاربر میتونه با کلیک موس به قسمت های مختلف انیمیشن دسترسی پیدا کنه.
  • برداری (vector base) : واحد تصویر در این دسته از نرم افزارها، نقاط همراه با موقعیتشون در دستگاه مختصات هست. به این صورت که نرم افزار هر نقطه رو با مختصات x و y میشناسه. (اگر برنامه "سه بعدی" باشه مختصات z هم اضافه میشه) و خطوط در حقیقت بردارهایی هستند که حداقل دونقطه رو به هم متصل میکنن و رنگ فقط یک کد 6 رقمی رنگ هست که در مساحت محصور در بین خطوط تعریف میشه . البته تمام این محاسبات به صورت خودکار در نرم افزار انجام میشه. مزیت این دسته از نرم افزارها راحتی طراحی، قابلیت بزرگنمایی و "وضوح" بینهایت، حجم بسیار کم خروجی بدون نیاز به "فشرده سازی تصویر" هست و عیب این نرم افزارها به عدم دسترسی به فیلتر های تصویری و یکنواخت بودن و باور پذیر نبودن رنگ در حالت ابتدایی هست.
  • پیکسلی (pixel base) : واحد تصویر در این دسته از نرم افزارها، پیکسل نامیده میشه. یعنی هر تصویر از هزاران یا میلیون ها پیکسل که هر کدوم اطلاعات خودش (معمولا محل قرارگیری و رنگ) رو داره (ولی ممکنه روی اطلاعات در طیفی از پیکسل های مشابه تاثیر داشته باشه). مزیت این دسته از برنامه ها توانایی استفاده از "فیلتر های تصویر" و باورپذیر بودن رنگ میباشد و از معایبش میشه به بزرگی حجم فایل، از دست رفتن وضوح و عدم بازگشت وضوح به حالت قبل بعد از ذخیره سازی، نام برد.
  • جلوه های ویژه (SFX یا Special Effects) : به جلوه های خاص تصویری گفته میشه که در دنیای واقعی وجود ندارن یا بدون کمک گرفتن از المان های طبیعی و به صورت مصنوعی شبیه به واقعیت ساخته میشن. اصطلاح جلوه های ویژه بیشتر در سینما کاربرد داره و زیرشاخه ی انیمیشن به حساب میاد و توسط نرم افزارهای انیمیشن ساخته میشن. اما در خود انیمیشن جلوه های ویژه به تصاویری محدود میشه که جزء اصلی داستان نیست و فقط برای زیبایی تصویر یا تاکید در یک حس یا لحظه بکاربرده میشن.
  • دوبعدی (2D) : به نرم افزارهایی که محیط اصلیشون بدون عمق (مختصات z) هست رو دوبعدی یا 2 Dimentional میگن. ممکنه بعضی از نرم افزارها قابلیت استفاده از لایه ها در عمق رو بدهند، اما چون خود لایه ها مسطح هستند باز در رسته ی 2d ها دسته بندی میشن.
  • سه بعدی (3D) : به نرم افزارهایی که محیط اصلیشون علاوه بر دو بعد مسطح قابلیت بعد سوم (ارتفاع) رو میده.
  • کات اوت (Cutout) : تکنیک استفاده از قطعات مجزا و روی هم برای حرکت دادن اعضای بدن یا پس زمینه در انیمیشن.
  • استاپ موشن (Stop-motion) : تکنیک عسکبرداری از تصاویر ایستا، که با پشت هم نشون دادنشون جلوه ی حرکت به خودشون میگیرن. این تکنیک معمولا در انیمیشن های خمیری دیده میشه.
  • فریم (Frame) : واحد اصلی در سینما و انیمیشن. در حقیقت هر تصویر متحرک از نمایش پشت هم تصاویر مشابه بدست میاد که به هر تصویر یک فریم گفته میشه. در نرم افزارهای انیمیشن مهمترین خصوصیت هر قاب: اندازه، وضوح و سرعت فریم هست.
  • سرعت فریم (Frame rate) : تعداد تصاویری پشت هم که در هر ثانیه نمایش داده میشه. واحد این سرعت fps (فریم در ثانیه Frame Per Second) هست. در کشورهای مختلف استاندارد های متفاوتی وجود داره، آمریکا و ژاپن 30 fps که به NTSC معروفه و در اروپا 24 fps که PAL نامیده میشه. در ایران هم تصاویر 24 fps هست. اما در انیمیشن اینترنتی برای کم شدن حجم تصویر از سرعت کمتر از 15 fps استفاده میشه که بطور معمول 12 fps هستش .
  • وضوح تصویر (Resolution) : به میزان قابلیت بزرگنمایی تصویر تا حداکثر بدون افت کیفیت گفته میشه. برای مثال تصور کنید یک متن چاپی رو با چشم معمولی میخونید، بعد با ذره بین هم یه بار دیگه نگاه کنید. تصویری که با کمک ذره بین دیده میشه با جزییات بیشتر و بزرگتره بدون این که کاغذ تغییری کرده باشه. واحد وضوح تصویر dpi هست. ( Dot per inch نقطه در هر اینچ) و به این معنی که در هر اینچ از تصویر چند واحد نقطه مجزا قرار میگیره.
  • اندازه ی تصویر (Aspect ratio) : به نسبت عرض به ارتفاع تصویر گفته میشه. در بعضی مواقع فقط به ذکر اندازه در واحد های مختلف مثل 480*640 پیکسل یا 210*297 میلیمتر (اندازه ی کاغذ A4) . بعضی مواقع نسبت تصویر کفایت میکنه و معمولا برای نشون دادن پهنای تصویر استفاده میشه. مثل 16:9 یا 4:3
  • فشرده سازی تصویر (Codec) : مخفف compresion decompresion هست. برای کاهش حجم تصاویر پیکسلی، معمولا از روش ها و فرمول هایی استفاده میشه تا با حفظ کیفیت، از حجم کاسته شه. حالت فشرده نشده ی تصویر به صورت استاندارد bmp هست که هر پیکسل به صورت مجزا اطلاعات خودش رو نگه میداره، اما در فشرده سازی های مختلف از روش های متفاوتی استفاده میشه تا برای حفظ اطلاعات طیف گسترده ای از پیکسل ها، حجم کمتری استفاده بشه. در تصاویر متحرک علاوه بر خلاصه سازی اطلاعات بین پیکسل ها ، به خلاصه سازی بین فریم ها هم پرداحته میشه. برای مثال میشه از jpg, gif, DivX, mpeg و ... نام برد.
  • همواری خط (Antialiasing) : روش هموار سازی گوشه ها و لبه های دندانه دار یا ناهموار به وسیله ی قراردادن سایه زنی در لبه های خطوط هست و معمولا در برنامه های برداری به وفور با این اصطلاح برخورد میکنین.
  • بافت (Texture) : وقتی که به تصویر به جای رنگ صاف از طرح استفاده بشه. معمولا در نرم افزارها این طرح از تصاویر کوچک پیکسلی که در کنارهم میان استفاده میشه و حالت کاغذ دیواری رو به طرح میده.
  • باند تصویر (Video band) : به مجموعه ی شیارهای مختلف تصویری در نرم افزار گفته میشه. اما خروجی برنامه همیشه فقط یک باند هست.
  • باند صدا (Audio band) : به مجموعه شیارهای مختلف صدا در نرم افزار گفته میشه. ما خروجی برنامه همیشه فقط یک باند هست. میتونه با دو "زیر باند" به صورت استریو باشه.
  • لایه (Layer) : به لایه های شفاف و مسطح مجازی گفته میشه که تصاویر روی هرکدوم از این لایه ها قرار میگیرن. این اسم از روش های قدیمی انیمیشن اومده که تصاویر روی لایه های شفاف طلق کشیده میشدن. معمولا در زمان قدیم برای جلوگیری از افت رنگ با حداکثر 4 لایه کار میکردن.
  • مدل رنگ آمیزی (Coloring Model) : در نرم افزار های انیمیشن به مدلی گفته میشه که قبلا رنگ شده و به جای پالت رنگ، رنگ ها از قسمت های مختلف اون تصویر انتخاب میشه.
  • فیل.تر تصویر (Pic fil.ter) : به پردازش تصویری مختلفی که منجر به ساخت جلوه های متفاوت در تصویر میشن اطلاق میشه.
  • فیلتر رنگ (Color filter) : هر تصویر از 3 نوررنگی اصلی یعنی قرمز، سبز و آبی ساخته شد. علاوه بر این در نرم افزارها برای نشان دادن شفافیت رنگ چهارمین رنگ هم به نام کانال آلفا (Alpha Channel) اضافه میکنن. فیلتر های رنگ توانایی حذف یک یا چندتا از کانال های رنگی رو دارن.
  • ردیابی خط (Tracing) : در نرم افزارهای انیمیشن به تبدیل طراحی مدادی به خطوط مشکی واضح گفته میشه. این کار معادل inking در انیمیشن های سنتی به حساب میاد.
  • پشت نمایی (Transparency) : به میزان شفافیت تصویر به گونه ای که تصویر پشتش دیده بشه، اطلاق میشه. درنرم افزارها معمولا در ارتباط مسقیم با تغییرات کانال آلفا هست.
  • میزنور (Light Table) : به میزی شیشه ای گفته میشه که با روشن شدن لامپی در پشت شیشه اش، میشه تصاویر روی چند کاغذ مختلف و روی هم رو دید. در نرم افزارهای انیمیشن، به قابلیت دیدن چند فریم در یک تصویر اطلاق میشه.
  • پوست پیازی (Onion Skin) : به کاغذ های مخصوص انیمیشن گفته میشه که با قراردادن روی میزنور به راحتی میشه تصاویر روی چندین کاغذ رو دید. در نرم افزارهای انیمیشن، به قابلیت دیدن چند فریم در یک تصویر اطلاق میشه.
  • پس زمینه (Background) : در نرم افزارهای انیمیشن به تصویر منظره یا هرتصویر ثابتی که در پشت تمام تصاویر قرار میگیره گفته میشه.
  • پیش زمینه (Foreground) : به صورت پیش فرض به 4 لایه ایکه روی پیش زمینه قرار میگیرن گفته میشه. (در نرم افزار های مختلف ممکنه تعداد لایه ها بیشتر هم باشه)
  • هماهنگی لب (Lip Sync) : به هماهنگی شکل لب با صدای بیرون اومده از دهان اطلاق میشه. در بعضی از نرم افزارها میشه شکل لب رو با حروف مختلف تطبیق داد، و برنامه خودش با آنالیز صدا شکل های متناسب لب رو در طول زمان روی صورت کاراکتر قرار میده.
  • دوربین (Camera) : در نرم افزارهای انیمیشن دوربین ها به دوصورت هستن. یا ثابتند و فقط میشه لایه ها رو زیرش حرکت داد، یا خودشون متحرک هستن و مجزا از لایه ها میتونن حرکت کن.
  • خار (Peg) : به برجستگی هایی گفته میشه که طلق های انیمیشن رو زیر دوربین نگه میداشتن و با حرکت این خارها و عکسبرداری مجدد، جلوه ی حرکت به تصویر داده میشد.
  • مونتاژ (Superimpose) : وقتی یک تصویر ثایت یا متحرک روی یک تصویر متحرک دیگه قرار میگیره.
  • تبدیل (Morphing) : به تبدیل یک تصویر به تصویر دیگه طی یک فرآیند انیمیشنی و خودکار گفته میشه.
3dman آنلاین نیست.  
Share on Facebook
پاسخ با نقل قول
پاسخ

برچسب ها
اصطلاحات رایج در دنیای انیمیشن


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
ابزارهای موضوع
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code هست فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
کد HTML غیر فعال است
Trackbacks are فعال
Pingbacks are فعال
Refbacks are فعال


History    Food    Communication    Allowed Things    Military    Catimini    Deadly    Fitness    Stay Healthy    New Computers    Disorders    WOW    Life Hacks    Arabia    Motivation



کپی رایت © 1388 . کلیه حقوق برای وبگاه حرف روز محفوظ است